Baltic Chain Tour 1019 km, 47 km/h

30.8.2013

Paavo Paajanen otti 4. etapilla keltaisen paidan ja sitä oli juhlistamassa meidän lahtelainen fani.
Paavo Paajanen otti 4. etapilla keltaisen paidan ja sitä oli juhlistamassa meidän lahtelainen fani.

Baltic Chain Tour käynnistyi Lahdesta ja päättyi Vilnaan. TWL:n Paavo Paajanen otti keltaisen paidan neljännellä etapilla.

Kolmas Baltic Chain Tour käynnistyi Lahdesta maanantaina 19.8. ja päättyi sunnuntaina 25.8. Vilnaan. Lahdessa ajettiin yksi 168,6 kilometrin etappi, sen jälkeen kilpailu jatkui Tallinnasta Viljandiin 193,9 kilometrin etapilla. Viron toinen etappi, 171 kilometriä ajettiin Viljandista Otepäähän. Latvian yksi etappi, Smiltenestä Siguldaan oli pituudeltaan 179 kilometriä. Välipäivän jälkeen ajettiin Liettussa kaksi etappia. Ensin Panevežys – Utena 179 kilometriä ja päätösetappina Utenasta Vilnaan 152,4 kilometriä.

Kilpailulle tuli kokonaispituutta 1019 kilometriä. Yleensä tämän kategorian (UCI Europe Tour 2.2) kilpailut ovat lyhyempiä, joten monelle osallistujalle tämä oli ensimmäinen yli 1000 kilometrin etappiajo.

Kilpailun kovuutta kuvaa etappiajon pituuden lisäksi kokonaiskilpailun keskinopeus. Se oli 47 kilometriä tunnissa. Kun vielä kolmella ensimmäisellä etapilla oli sade kiusaamassa kilpailijoita, niin etappiajo oli raskas.

Kilpailussa oli mukana 21 joukkuetta, joista 11 Continental –ammattilaisjoukkuetta, kuusi maajoukkuetta ja neljä seurajoukkuetta. Yksi seurajoukkueista oli suomalainen TWD-Länken.

Kilpailu ajettiin kuuden miehen joukkueilla. TWD-Länken joutui lähtemään kilpailuun viidellä miehellä Sami Tiaisen sairastuttua. Joukkueessa ajoivat Paavo Paajanen, Samuel Pökälä, Mikko Paajanen, Ilari Kahila ja Risto Aaltio.

TWD-Länken ajoi kilpailun hyvin. Paavo Paajanen oli ensimmäisestä etapista lähtien kokonaiskilpailun kärkitaistelussa mukana. Rohkea irtiotto jo ensimmäisellä etapilla ei aivan tuonut etappivoittoa. Sitä ei tullut myöskään toisella etapilla, vaikka koko joukkue teki hyvin töitä ja etappi oli TWD-Länkenin osalta ajettu taktisesti mainiosti. Kuitenkin Paajanen oli jo kokonaiskilpailussa toisena. Kolmas etappi Otepäässä päättyi massakiriin. Neljännen etapin loppukierrokset sopivat Paajaselle hyvin. Hän keskittyi kilpailuun hyvin ja tiesi vahvuutensa loppunousussa. Hän otti kolmannen sijan etapilla ja samalla hän nousi kilpailun johtoon. Suomalaisille hyvin harvinainen keltainen paita puettiin Paajasen päälle.

Kilpailun viides etappi oli profiililtaan maltillinen. Mutta sivutuuli oli tänäkin vuonna Liettuassa ratkaisevassa osassa. Sekä Samuel Pökälä että Paavo Paajanen pääsivät mukaan hurjasti ajaneeseen kärkiryhmään. Mutta ensin putosi Pökälä ja sitten Paajanen. Hän oli aivan lähellä pysyä porukassa kiinni, mutta voima loppui kesken muutama sata metriä ennen kuin ero seuraavaan ryhmään oli riittävä ja vauhti kärjessä tasaantui. Paajanen pienikokoisena ajajana ei saanut samoja tehoja kuin suurikokoisemmat hyvät sivutuuliajajat. Tähän ratkesi TWD-Länkenin ja Paajasen huippumenestys.

Vauhdikas loppuetappi Vilnan kaupungissa ajettuine loppukierroksineen ei tuonut enää kokonaiskilpailuun muutosta. Baltic Chain Tourin voittajaksi tuli, Lahden etapin voittanut 25-vuotias saksalainen Philipp Walsleben. Hän ajaa belgialaisessa BKCP –Powerplus –Continental –joukkueessa. Walsleben sijoittui kuukautta aikaisemmin Ranskassa ajetussa  Tour Alsace (2.2) –kilpailussa kolmanneksi ja voitti pistekilpailun. Hän on myös erinomainen cyclocross –ajaja ja on saavuttanut lajissa mm. U23:n Euroopan mestaruuden.

TWD-Länken voi olla tyytyväinen menestykseen Baltic Chain Tourilla. Hyviä etappisijoituksia ja ennen kaikkea keltaisen paidan saaminen neljännen etapin jälkeen vajaamiehisellä seurajoukkueella on kova suoritus.

Kilpailun viralliset järjestäjät, Viron pyöräilyliitto, Latvian pyöräilyliitto, Liettua pyöräilyliitto ja TWD-Länken ei ole vielä tehnyt päätöksiä vuoden 2014 kilpailusta. Tämänvuotinen aloitus Lahdessa oli onnistunut, vaikka sää ei suosinut ja Lahden etappi ajettiin kilpailun huonopintaisimmilla, mutta muuten ajajia miellyttäneellä reitillä. Lahden osalta viranomaisyhteistyö, mm. poliisin kanssa sujui erinomaisesti, vaikka Suomessa ei ole yli 10 vuoteen järjestetty tämäntasoista maantiepyöräilyn kansainvälistä kilpailua.